広島大学教育開発国際協力研究センターCenter for the Study of International Cooperation in Education Hiroshima University

国際教育協力論集 第21巻 第1号 2018年10月

研究論文

タンザニアの小学校教育における「母語教育の不在」への一考察:小学校10 校への調査から
A study on a newly rising concern on “the absence of mother tongue education” in the discussion of quality education in Tanzania ―A case study of 10 primary schools―
沓 掛 沙弥香
(東京外国語大学 アジア・アフリカ言語文化研究所共同研究員)
Sayaka KUTSUKAKE
「ボーダー」に生きる人々の教育戦略 在カンボジア・ベトナム系住民と学校
Schooling in Borderlands:Educational Strategies of Ethnic Vietnamese Families in Cambodia
荻 巣 崇 世
(名古屋大学)
Takayo OGISU
ベトナムにおける民営高等教育の発展過程に関する一考察 ―私塾大学の「正統性」を手がかりに―
The Developmental Process of Non-Public Higher Education System in Vietnam
関 口 洋 平
(広島大学教育開発国際協力研究センター)
Yohei SEKIGUCHI
ケニア小学校教師のインクルーシブ教育に対するジレンマ ―理念と実践の狭間で―
Primary School Teachers’ Dilemma of Inclusive Education in Kenya:Between Principle and Practice
大 塲 麻 代
(帝京大学)
Asayo OHBA

研究ノート

国際教育開発論の視座からみた日本の教育発展の特色 ―急速な教育近代化を可能にした基底的要因は何か―
What were the Underlying Factors that enabled the Rapid Development of Education in Modern Japan?
斉 藤 泰 雄
(国立教育政策研究所名誉所員)
Yasuo SAITO
持続可能な開発目標の達成へ向けた女性の教育とジェンダー平等 ―パキスタンにおける技術教育・職業訓練の課題
Women’s Education and Gender Equality in Achieving the Sustainable Development Goals:Issues of Technical and Vocational Education and Training in Pakistan
勝 間   靖
(早稲田大学)
Yasushi KATSUMA
「国際教育協力論集」刊行規定・執筆要領