広島大学教育開発国際協力研究センターCenter for the Study of International Cooperation in Education Hiroshima University

国際教育協力論集 第22巻第1号2019年10月

研究論文

べトナム農村部の基礎中学校における授業改革に関する一考察―「授業研究」を通じた教育実践の変容―

The Change of Educational Practice in a Junior High School in Rural Area of Vietnam

  関口 洋平(広島大学教育開発国際協力研究センター)
Yohei SEKIGUCHI CICE
アフリカ人留学生の受け入れに関する一考察 ―日本の大学選定過程の分析を中心に―

A Study of African International Students in Japan: Analyzing the Process of Their Destination Choice
 

佐久間 茜(筑波大学人間系)

川口 純(筑波大学人間系)
Akane SAKUMA 
Jun KAWAGUCHI

ガーナの前期中等教育における学習成果要因―成績上位校と下位校の比較からの考察―

Factors Affecting Student Learning Outcomes in Ghanaian Junior High Schools: A Comparative Study of High and Low-performing Schools
  西向 堅香子(帝京大学外国語学部) 

 

Mikako NISHIMUKO 

 
スーダン共和国の頭脳流出における高等教育政策改革の一考察―首都ハルツームの若者へのインタビューから―

Higher Education Policy Development and Brain Drain in Sudan: A Case Study in Khartoum
  黒川 智恵美(広島大学大学院 / 前在スーダン日本国大使館専門調査員)

 

Chiemi KUROKAWA

研究ノート

開発途上国における形成的評価の現状と課題

Current Situation and Challenges of Formative Assessment in Developing Countries
 

澁谷 和朗(国際協力機構)

神原 一之(武庫川女子大学)
Kazuro SHIBUYAJapan
Kazuyuki KAMBARA 

義務教育修了後の青少年のための教育機会の拡充―日本の経験

Systematization of post-compulsory education for the working youth―Japanese Experiences
  斉藤 泰雄
(国立教育政策研究所名誉所員)
Yasuo SAITO
「国際教育協力論集」刊行規定・執筆要領

国際教育協力論集 第22巻第1号2019年10月 PDF